SebastianBuying options: Storm Type Library 7: 11000,00 USD
- Typefaces
- Gallery
Sebastian
by František ŠtormAnother confession of love for baroque typography. Sans-serif typefaces compensate for their basic handicap – an absence of serifs – with a softening modulation typical of roman typefaces. Grotesques often inherit a hypertrophy of the x-height, which is very efficient, but not very beautiful. They are like dogs with fat bodies and short legs. Why do we love old Garamonds? Beside beautifully modelled details, they possess aspect-ratios of parts within characters that timelessly and beauteously parallel the anatomy of the human body. Proportions of thighs, arms or legs have their universal rules, but cannot be measured by pixels and millimetres. These sometimes produce almost unnoticeable inner tensions, perceptible only very slowly, after a period of living with the type. Serifed typefaces are open to many possibilities in this regard; when a character is mounted on its edges with serifs, what is happening in between is more freely up to the designer. In the case of grotesques, everything is visible; the shape of the letter must exist in absolute nakedness and total simplicity, and must somehow also be spirited and original.
Bezpatkové písmo vyrovnává svůj základní nedostatek – absenci patek – tím, že v monolineárním schématu uplatňuje změkčující modelaci antikvy. Grotesky jsou dědičně zatíženy také hypertrofií střední výšky minusek,což je velmi praktické,ale nepěkné. Je to jako pejsek s tlustým tělem a krátkýma nohama. Proč milujeme staré Garamondy? Kromě nádherné modelace je to také poměr velikostí jednotlivých částí liter, kdy písmo ve své nadčasové leposti tvoří paralelu k anatomii lidského těla. Vzájemné poměry okončetin mají svá pevná pravidla, avšak nedají se měřit na pixely a milimetry, někdy jsou to nepostřehnutelná vnitřní pnutí, vnímaná jen podvědomě a pomalu, po delším čase. Patková písma mají v tomto bodě mnohem bohatší paletu možností, znak se jednoduše ukotví do plochy patkami, a co se děje uvnitř kresby je naše věc. U grotesků je všechno vidět, tvar litery musí obstát ve své úplné nahotě a sumární jednoduchosti a přece musí být trochu rafinovaný a originelní.