MelangeBuying options: Storm Type Library 7: 11000,00 USD
- Typefaces
- Gallery
Melange
by František ŠtormA sans-serif that is NOT neutral. Magazine design, block printing of posters, enterprise and packaging – that’s where the new Melange font is headed. Also, It can be assumed that when the designer is having fun, the viewer will also have fun. It also works great for social media invitations, magazines and book covers. Its extreme contrast and detail tension suits also film industry, poetry and theatre. Spring 2023 marked the 80th anniversary of the invention of LSD, which inspired me to do some illustrations, paintings and graphics, and at the same time I was running away from the unfinished work to the computer where I was developing the idea of a block poster type quite unsystematically. Because I needed a distinctive invitation to an exhibition of paintings on this topic. Nature was just waking up, supplying the typographer with endorphins during bike trips. Considering that the substance was born in Swiss laboratories, it is logical to start with a paraphrase of the typographic tradition there, but it is also a good tone to properly define against this tradition.
Na jaře 2023 jsme si připomněli 80. výročí vynálezu LSD, což mě inspirovalo k několika ilustracím, obrazům a grafikám, a zároveň jsem odbíhal od rozdělané práce k počítači, kde jsem zcela nesystematicky rozvíjel myšlenku blokového plakátového písma. Potřeboval jsem totiž výraznou pozvánku na výstavu obrazů k tomuto tématu. Příroda se zrovna probouzela a zásobovala typografa endorfiny při výletech na kole. Vzhledem k tomu, že ona substance se zrodila ve švýcarských laboratořích, je logické začít parafrází na tamní typografickou tradici, ale k dobrému tónu také patří se vůči této tradici náležitě vymezit.
Odnepaměti si malé i nárokovalo jediný knoflík v celé abecedě a vystrkovalo tu ozdůbku nad ostatní v řádce. Sousední písmenka íčku záviděla a jiná se trápila představou, že k úplné kráse by jim jeden malinký knoflíček moc dobře slušel. V noci spustila takový nářek, že se typograf probudil a těm písmenkům, která už se kroutila žalem jako hadi, přikreslil knoflíčky. Od té doby už si malé i nevyskakuje pýchou a nezlobí. Géčka, eska i áčka skotačí na každé řádce jako v pohádkové knížce. knoflík nad i je důležitým detailem, dotvářejícím ráz abecedy. V nejtučnějších řezech jsem pro něj vyhloubil kolébku, která dobře ladí se sousedními obloučitými obrysy. Jemné modelaci se nevyhnuly žádné detaily: versálky jsou řezány monumentálním stylem, zatímco u minusek jest připomenut kaligrafický původ. Výjimku tvoří minuska „g“, kterou jsem si vycucal ze stébla pampelišky.
Nic nevadí, že světlé řezy vůbec nejsou monolineární, jsou stínované a připomínají spíše bezserifovou antikvu z jiné rodiny. Je přirozené, že běžný uživatel písem není školen v odborném názvosloví – fonty použije tak, jak to cítí.