Jannon Value Pack
- Typefaces
- Gallery
Jannon Value Pack
by František ŠtormTested by centuries of reading. This early baroque typographic gem is crafted with passion to variable font. The engraver Jean Jannon ranks among the significant representatives of French typography of the first half of the 17th century. From 1610 he worked in the printing office of the Calvinist Academy in Sedan, where he was awarded the title "Imprimeur de son Excellence et de l'Academie Sédanoise". He began working on his own alphabet in 1615, so that he would not have to order type for his printing office from Paris, Holland and Germany, which at that time was rather difficult. The other reason was that not only the existing type faces, but also the respective punches were rapidly wearing out. Their restoration was extremely painstaking, not to mention the fact that the result would have been just a poor shadow of the original elegance. Thus a new type face came into existence, standing on a traditional basis, but with a life-giving sparkle from its creator. In 1621 Jannon published a Roman type face and italics, derived from the shapes of Garamond's type faces. As late as the start of the 20th century Jannon's type face was mistakenly called Garamond, because it looked like that type face at first sight. Jannon's Early Baroque Roman type face, however, differs from Garamond in contrast and in having grander forms. Jannon's italics rank among the most successful italics of all time – they are brilliantly cut and elegant.
Rytec Jean Jannon patří k významným mužům francouzské typografie první poloviny sedmnáctého století. Od roku 1610 pracoval v tiskárně kalvínské Akademie v Sedanu, kde obdržel titul „Imprimeur de son Excellence et de l’Academie Sédanoise“. Na vlastní abecedě začal pracovat roku 1615, aby nemusel pro svou tiskárnu objednávat typy z Paříže, Holandska a Německa, což bylo tehdy obtížné. Dalším důvodem bylo pokročilé opotřebení nejen stávajících písem, ale i příslušných raznic. Jejich restaurování bylo neúnosně pracné, nehledě k tomu, že výsledkem by byl jen ubohý stín původní elegance. Vzniká tedy písmo nové, postavené na tradičních základech, ale s životodárnou jiskrou svého tvůrce. Roku 1621 zveřejňuje Jannon antikvu a kursivu, která vychází z tvarů Garamondových písem. Ještě počátkem našeho století bylo Jannonovo písmo omylem označováno jako Garamond, protože tak na první pohled vypadá. Jannonova raně barokní antikva se však od Garamondu liší kontrastem a velkorysejšími formami. Jannonova kursiva je pak jednou z nejvydařenějších kursiv všech dob – rytecky virtuosní a elegantní.