Carot Slab
- Typefaces
- Gallery
Carot Slab
by František ŠtormThere is a moment in everyone’s life when they start wearing glasses and I am no exception. For the typographer, however, it is a challenge to create a font that would make reading easier. The first finished was the sans-serif, then the monumental geometrically constructed roman capitals with the corresponding lower-case and the special letter “g”, which form is repeated throughout the family.
The Carot Text fonts are especially tuned for reading sizes: their serifs have adequate strength and do not cause fatigue when reading long. Who would not like the letters "agl" can easily switch them to different shapes via "Stylistic Sets".
Words in a blurry world want to be more firmly anchored in the line - this is the task of the Slab-serif, characterized by solid heels. They can be used in extreme sizes – under 6 points – as well as on huge tarpaulins covering trucks, boats and house facades. Carot serves its robust clarity. The eye takes a while to become accustomed to various character simplifications, but then comes a refreshing reading perception, familiar texts get actual sound.
To put it simply, the Carot system is built up from what has long been around; in any case, it was the intention: to evoke the already experienced visual reminiscences of today's spectacled people. We all have a tendency toward sentiment, which, with each new diopter, deepens to melancholy. Only good font can calm us down. I believe in the raw effect of “Carot” typefaces. The family of 64 members offers a modern alternative for all types of design work.
Na každého jednou přijde chvíle, kdy se svět okolo začne jevit trochu rozmazaně, pak víc rozmazaně, až nakonec navštíví očního lékaře, aby mohl pokračovat v práci a četbě.
Pro typografa je to ovšem výzva k vytvoření písma, které by co nejvíce ulehčilo slábnoucímu zraku čtení. Na podzim roku 2019 jsem začal pravidelně nosit brýle nejen na čtení, kreslení a rejpání grafik, ale i na práci u počítače a vlastně už na všechno. Potřeboval jsem neokoukané písmo, které by obsahovalo osvědčené prvky, jež máme za ty stovky let už zapsané v našem genetickém kódu, jehož nedělitelnou součástí je touha po kráse. Minimalistický grafický design dává víc prostoru divákově fantazii, ale zároveň jej dokáže přehledně vést složitou orientací. Typografie funkcionalistická jest bezpochyby vrcholem vkusu, kdy prostá kompozice prvků funguje lépe než přepychový balast, jednoduché písmo předá sdělení jasněji než ozdobné. Při hledání nejlepších písem jsem vždy skončil u těch skromných, střídmě modelovaných, ale vycházejících z klasických proporcí. Ohromný výběr ze statisíců fontů na světě mi neskýtá nic užitečného. Potřebuji znovu uchopit krásu tradičních tvarů v jejím původním principu. Studie písem Carot o 64 řezech nabízí moderní alternativu pro všechny druhy grafické práce.
Jako první byla hotová bezserifová abeceda, hned poté monumentální antikva geometricky konstruovaná s příslušnými minuskami a zvláštní literou „g“, která se opakuje v celé rodině. Skupina písem Carot Text je zvláště vyladěna pro velikosti určené ke čtení: jejich patky mají přiměřenou sílu a nepůsobí únavu při dlouhém čtení. Komu by se nelíbily litery „agl“, může si je snadno přepnout na odlišné tvary přes „Stylistic Sets“ a dostane: „agl“. Slova v rozmazaném světě chtějí být pevněji zakotvena do řádky – to je úkol egyptienek, fontů označovaných dnes jako Slab-serif, vyznačujících se bytelnými patkami. Dají se použít v krajních velikostech – pod 6 bodů – stejně jako na obrovské plachty pokrývající náklaďáky, lodě i fasády domů. Carot poslouží svou robustní jednoznačností. Oko si chvíli zvyká na různá zjednodušení znaků, ale pak se dostaví osvěžující pocit nového vnímání četby, povědomé texty získají aktuální zvuk. Trochu zjednodušeně by se dalo říci, že systém Carot je sestaven z toho, co už tu dávno bylo: zkušenému typografovi neunikne náznak Gillu, Perpetuy, Rockwellu, eventuálně různých geometrických grotesků ze 70. let; každopádně to byl záměr: vyvolat již zažité vizuální reminiscence dnešních brýlatých lidí. Všichni bez rozdílu máme sklony k sentimentu, který se s každou novou dioptrií prohlubuje k melancholii. Uklidnit nás může jedině kvalitní písmo.